Deadlinks op je website: waarom je hier regelmatig naar moet zoeken

Search Engine Optimisation (SEO)
Een deadlink of broken link kan roet in het eten gooien: maar hoe werken ze, wat zijn het en misschien nog wel het allerbelangrijkst; hoe kun je ze vinden? In deze blogpost duiken we dieper in de wereld van de linkjes op je website en dan vooral die linkjes die niet meer doen wat ze horen te doen.

Deadlinks, wat zijn dat precies?

Het internet bestaat uit een overvloed aan links die worden gebruikt voor inhoud, het ophalen van afbeeldingen vanaf de server, koppelen met pagina's op je eigen of andere website(s). Er kunnen miljoenen van deze linkjes op een website staan. Wanneer deze defect raken, kan dit het uiterlijk en de functionaliteit van je pagina's beïnvloeden. Het kan leiden tot een groot aantal problemen, variërend van een verwarde bezoeker tot het structureel aantasten van de waarde van je website en het degraderen van het effect van je totale (online) marketing in zijn geheel. En dat is natuurlijk niet zo mooi.

Wat zijn deadlinks? Het antwoord...

Deadlinks zijn simpel gezegd koppelingen naar bronnen die niet meer bestaan. Dat kunnen afbeeldingen, andere pagina's op je eigen site of pagina's van andere websites zijn. Iedere website heeft weleens een deadlink, dat is ook helemaal niet zo gek. Maar de bedoeling van een goede website onderhouder, is dat diegene zo af en toe een controle uitvoert en je voorziet van een rapport om keuzes te maken.. Simpel zat, zou je denken? Klopt, maar veel bedrijven doen dit niet, want het kan behoorlijk wat tijd kosten. Waarom het belangrijk is om je linkjes niet dood te laten gaan, dat lees je hieronder!


De invloed van deadlinks op je vindbaarheid en SEO

Een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is ervoor te zorgen dat alle linkjes zich goed gedragen. Wanneer de links resulteren in een 404-fout kan dit de bezoeker enorm frustreren, leiden tot een slechte ervaring en als kers op de taart, word je bestraft in de zoekresultaten. Sites zoals Google hebben volledig functionele websites hoog in het vaandel staan. Als je goed bent voor je website gebruikers dan verbeter je ook indirect je reputatie met Google.

Geloofwaardigheid van de website wordt minder

Links zorgen ervoor dat je geloofwaardig blijft als website en auteur. Als de linkjes her en der kapot zijn zul je je niet direct zorgen hoeven maken. Maar hoe langer en hoe vaker dit voorkomt hoe onprofessioneler het is en hoe slechter voor je rankings en resultaten. Een van de belangrijkste factoren om uw reputatie hoog te houden, is door ervoor te zorgen dat de site naar behoren werkt. Anders laat het bezoekers zien dat hun ervaringen je niet interesseren. Als je website teveel 'deadlinks' heeft, kunnen mensen de site niet meer normaal gebruiken en komen ze niet meer terug.

Deadlinks en conversies

Een site die er professioneel en netjes uitziet, heeft een hoger conversiepercentage dan een site met een slechte afbeeldingslink of een onjuiste URL voor een pagina. Dit heeft invloed op je conversiepercentages, vooral als de linkjes die je verstrekt, leiden naar producten of services die je verkoopt. Als iemand geen toegang heeft tot die pagina's, kan hij of zij niets kopen.

Maak je website-gebruiker gelukkig.

Met alle beschikbare websites van vandaag, hebben mensen minder vertrouwen in sites die lijken te zijn verlaten. Deadlinks zijn vaak een teken dat iemand een site voor langere tijd heeft verwaarloosd. Dit schept wantrouwen bij de bezoeker, die gewoon doorgaat naar een concurrerende website die wél regelmatig wordt onderhouden. Een website is een belangrijk onderdeel van klantbehoud: voorkom dat ze overstappen naar de concurrent en zorg gewoon goed voor je website gebruikers.


Deadlinks zoeken, waar moet je op letten?

Links doen meer dan iemand alleen naar een nieuwe pagina op internet sturen. Ze zijn verantwoordelijk voor het ophalen van afbeeldingen, gegevens en zelfs het onderhouden van applicaties.

  • Deadlinks naar andere websites.
  • Deadlinks op je eigen website
  • Deadlinks naar documenten, afbeeldingen en andere media-files.

Check de deadlinks naar andere websites

Iemand kan zijn website morgen compleet anders inrichten dan hoe je hem nu ziet. De website-structuur kan aangepast worden en wanneer dat gebeurt ontstaan er deadlinks op alle sites die naar die pagina website linkt, vertrouwt u erop dat de pagina daar voor altijd zal blijven. Helaas is dat niet altijd het geval, omdat mensen vaak van formaat veranderen, archieven verwijderen of zelfs de site volledig afsluiten.

Check de deadlinks naar interne pagina's

Het aan elkaar koppelen van de pagina's van je eigen website is zowel nuttig voor SEO als voor bezoekers. Een link kan echter worden verbroken als de pagina wordt hernoemd, verplaatst of verwijderd. Soms kunt u zelfs per ongeluk de naam van de URL verkeerd spellen, maar het geheugen van de website serveert dan nog de laatste onthouden link. Hierdoor kunt u niet optisch zien dat er iets mis is met de link.

Check ook gelijk de deadlinks naar documenten, afbeeldingen en andere media

Veel mensen vergeten dat het verwijderen van de bron van een afbeelding (placeholder) van de website, ervoor kan zorgen dat er een "broken link" icon of indicator verschijnt, waar eerst de afbeelding stond. Hoewel de meeste browsers de 'broken link' indicatie geven, zijn andere browsers ingesteld om gewoon niets weer te geven. Vooral mensen die deze laatste vorm van een browser gebruiken zien dus niet op de website dat er iets mis is. Er moet dan een algoritmische check worden uitgevoerd.


Deadlinks zoeken: het is het waard.

Een deadlink kan zoveel problemen veroorzaken dat wij als bedrijf hier al standaard rekening mee houden. Alle website-klanten krijgen deze speciale behandeling eens in de zoveel tijd. Als er teveel deadlinks ontstaan heeft dat namelijk zoveel impact dat we dit niet onbeantwoord kunnen laten.

Wil je een gratis check laten doen? Neem even contact met ons op! Heb je tijd over, laat ons dan vooral weten wat je ervaring is met deadlinks.

Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.