Alles over bouncepercentages

User Experience Optimization (UXO)
Wat het bounce percentage je vertelt over je website? Bijna alles! Maar laten we het begrip bounce eens goed bekijken. Want je website bezoeker is erbij gebaat, dus jij ook. Af en toe zie je via Google Analytics iemand langs komen. Maar hoe weet je nu, zonder dat je die persoon ooit spreekt, of je website geliefd is of niet? Wanneer zijn mensen dol op jouw website en wanneer niet? Dat is wat het bounce percentage je kan vertellen!

Wat het bounce percentage betekent

Het bounce percentage is één van de vele indicatoren die je, zonder dat je de persoon ooit ziet of spreekt, genoeg vertelt. Bounce is een indicator van wel of geen match. Die match kun je op verschillende gebieden verbeteren. Wat je zegt dat je aanbiedt op de pagina en wat er daadwerkelijk te vinden is, is niet altijd in lijn met elkaar. Maar ook bijvoorbeeld de website snelheid of laadtijd is van invloed. En wat dacht je van een mismatch als het gaat om de doelgroep? Het is goed mogelijk dat je doelgroep je website niet bezoekt/gebruikt...

Wat is bounce percentage?

Bounce percentage is het percentage van de bezoekers wat de pagina direct verlaat. Er wordt dan gesproken van 'een bounce'. Bouncing is direct vanuit het Engels vertaald: stuiteren. Iemand die dus direct bij aanraking van je website gelijk weer weg- 'stuitert' is dus lekker aan het bouncen. Als je 100 bezoekers hebt en 50 daarvan sluiten de pagina, dan is je bounce percentage 50%. Het maakt dan niet uit hoelang ze de pagina bezocht hebben: bounce is bounce!

Is een laag bounce percentage positief?

Als je bounce laag is (of als je een laag bounce percentage hebt), betekent dit over het algemeen dat je het grotere deel van de bezoekers van die pagina, geeft wat ze zoeken. Dus in het kort: een laag bounce percentage is wel degelijk positief!

Wat betekent een hoog bounce percentage voor de website?

Een hoog bounce percentage betekent voor jou als website eigenaar, dat je op zoek zult moeten gaan naar de oorzaak. Bounce percentages kunnen namelijk via verschillende manieren beïnvloed worden, maar als je iets aanpast wat al goed is, dan maak je het onoverzichtelijk en zul je nooit weten of wat je doet goed is. Begin dus niet lukraak dingen aan te passen, maar heb geduld: het komt goed!

Wat beïnvloedt het bounce percentage?

Een grote groep mensen verleiden tot een bezoekje aan je website, maar eigenlijk niet precies geven wat die grote groep mensen nodig heeft is niet echt wat je noemt een succes. Veel bedrijven zien vindbaarheid en seo als een exact synoniem van 'veel mensen naar de website halen'. Dit is niet correct: veel mensen is niet gelijk aan veel 'goede' mensen. Focus op de goede mensen: de hoeveelheid volgt vanzelf.


Dus laten we eens kijken wat het bounce percentage allemaal beïnvloedt:

  1. Betere meta data: het verleiden van mensen om naar je website te komen begint bij meta data. Dat is voornamelijk wat zoekmachine's zoals Google gebruiken om je website weer te geven bij relevante zoektermen. Het kan zijn dat je inhaakt op een zoekterm die niet matcht met jouw informatie; dus dan kun je de meta data aanpassen om beter te matchen!
  2. Betere inhoud leveren: ben je verliefd geworden op een zoekterm en heb je juist daarom die meta data geschreven? Als je in dit scenario een hoge bounce hebt dan klopt je inhoud niet met wat mensen nodig hebben. Focus dan dus op de inhoud van de pagina. Zorg ervoor dat die matcht met wat mensen zoeken. 

Wat draagt nog meer bij aan de bounce percentages?

Dus je hebt inmiddels goede meta data, haalt mensen binnen en de inhoud is aangepast. Wat kun je nog meer doen? Wat draagt nog meer bij aan bounce percentages?

Geef de bezoeker de mogelijkheid tot interactie

Zonder interacties met de pagina zijn hoge bounce percentages onvermijdelijk. Stel je voor je bent op zoek naar honden speeltjes en je vindt een pagina die erover vertelt. Het is leuk om te lezen, maar je zou graag meer willen weten over een van de hondenspeeltjes die de website in een lijst weergeeft. Je kunt alleen niet snel genoeg vinden hoe je erover verder leest dus wat doe je? Je gaat even terug naar je favoriete zoekmachine en voert een nieuwe zoekopdracht in.

Leuk artikel, maar jij als bezoeker hebt geen mogelijkheid gehad tot interactie met de website. Na het lezen van het artikel was het klaar. Je hebt geen klik verricht, geen tekst geselecteerd en geen afbeelding hoeven openen. Allemaal helemaal goed dus. Maar de website krijgt wel een hogere bounce doordat die interactie er niet is geweest. 

Tip: zet een lijst met relevante links naar andere artikelen onderaan de pagina en zorg ervoor dat deze artikelen een match hebben met de inhoud van de pagina. Probeer ook eens een aantal links tussendoor te plaatsen. Stel vragen of laat mensen iets berekenen. De interactie is enorm belangrijk!

Lever de inhoud sneller

Bounce percentages reflecteren goed of de pagina goed of niet goed in elkaar zit. We hebben het tot zo ver gehad over meta data en inhoud, maar snelheid doet hier wederom mee. Een groot deel van de mensen kan absoluut niet tegen langzame websites. Het openen van de website is al begonnen, zo dus ook het meten van de prestaties. Maar het duurt lang! Mensen die in deze fase de pagina sluiten gelden ook hier gelijk als bounce.

Lever de inhoud dus sneller, of laad in ieder geval het bovenste gedeelte eerst, dit verlaagt de behoefte van mensen om snel een antwoord te vinden of weg te komen van die traagheid. Het is natuurlijk ideaal als je heel de website optimaliseert.


Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.