Website vindbaarheid verbeteren
Waar te beginnen?
Het verbeteren van de website vindbaarheid is een slimme keuze. Want waarom heb je anders een website laten maken. Niet zodat niemand hem gebruikt. Je wilt gevonden worden op voor jou relevante zoektermen. Het enige probleem is echter: dat het verbeteren van website vindbaarheid al plaatsvindt als je aan een van de duizenden knoppen draait. Hoe weet je nu of je aan de juiste zit? Waar moet je beginnen?
De crawlers
Zoekmachines gebruiken zogenaamde crawlers om je website te 'indexeren'. Zodra je online aanwezig bent (dus met andere woorden: zodra er met de browser naar je domein genavigeerd kan worden en je website verschijnt) geven wij een seintje aan de meest bekende zoekmachines om te laten weten: 'hier is iets nieuws te zien'.
De crawlers zijn in feite geen entiteiten, maar gewoon simpele scripts die geprogrammeerd zijn om te zoeken en op te slaan. Ze doen eigenlijk niets anders dan naar je website gaan, om te zien welke inhoud er te vinden is, welke linkjes erop staan en vervolgens gaan ze die linkjes weer af om hetzelfde te doen.
Variabelen voor Google
Er zijn enorm veel variabelen die allemaal elkaar ook weer allemaal beïnvloeden. Zie het alsof je een recept hebt gekregen van iemand: maar al beschik je over alle ingrediënten, je zult ze in de juiste samenstelling moeten brengen om het te laten werken! Peper of zout is lekker, maar niet als je er teveel van gebruikt. Datzelfde geldt voor je website: het kan er super mooi uit zien, maar als hij niet snel genoeg is dan haakt men af. Vice versa.
Website vindbaarheid is een keuze. Zeker als je weet welke variabelen er allemaal meespelen. Laten we het dus gaan hebben over die ingrediënten voor een verbetering van vindbaarheid:
Wat draagt bij aan betere vindbaarheid?
We gaan eens dieper in op de factoren die bijdragen aan een significante verbetering van je vindbaarheid.
Factoren die bijdragen aan betere vindbaarheid van je website:
- Snelheid: snelheid is erg belangrijk. En niet alleen omdat Google dit hoog op de prioriteitenlijst heeft staan. Vooral omdat de gebruiker er een betere ervaring door heeft. Als de gebruiker lang moet wachten, dan is blijven minder plezierig en vervolgens neemt het risico op 'een bounce' toe. Iemand die zomaar vertrekt zonder interactie... Dat geldt als een indicatie voor Google dat het toch niet is wat hij nodig had.
- Content: dus je snelheid is in orde? Mooi, kijk dan eens naar de content op de website. Want daar haal je uiteindelijk op lange termijn rendement uit. Het kan zomaar 9-12 maanden duren voordat het verkeer op een legitieme organische wijze is opgebouwd is. Een proces wat met een klein beetje hulp en sturing verkort kan worden tot 3-6 maanden.
- Hiërarchische structuur: de vindbaarheid van je website is afhankelijk van hoeveel informatie, zoekmachine's aan elkaar kunnen koppelen. Een goede categorisering helpt de zoekmachines om het allemaal te begrijpen en in context te zien. Vergeet niet: de zoekmachines zijn geen mensen, zij interpreteren onze teksten op basis van de relatie die de woorden hebben met andere woorden, titels en content op andere plekken op de site.
- Interacties: Interacties zijn klikken op elementen, scrollbewegingen naar beneden, muisbewegingen, formulieren die ingevoerd worden en in de nabije toekomst oogbewegingen. Die interacties, zoals we ook al bij nummer 1 in deze lijst kort aanstipten - geven een indicatie voor Google om te weten of je website content serveert die matcht met de zoekopdracht of niet.
Zijn er weinig interacties? Tijd om dit te verbeteren, want die interacties - bijvoorbeeld iemand tikte op een link om bijvoorbeeld een brochure te downloaden - zijn een waardevol signaal voor algoritmes zoals dat van Google. - Goede bekendheid (links): Een domein bouwt op lange termijn autoriteit op. Je domein kan dus over de jaren heen van nature beter gevonden worden. Dit help je versnellen door je netwerk aan online relaties te verbeteren. Dit op zijn beurt is eenvoudig door anderen een link te laten plaatsen. De zogenaamde backlink naar jouw website. Belangrijk hierin is echter dat je heel goed je best kunt doen om maar zoveel mogelijk mensen een link te laten plaatsen naar je website - maar als ze allemaal afkomstig zijn van websites met een minder goede of zelfs slechte reputatie, dan bereik je daarmee het tegenovergestelde: minder goed vindbaar op lange termijn.
Goede links zijn moeilijker te vinden en daardoor is het 'jezelf opwerken' qua linkprofiel noodzakelijk.
Hoeveel rendement haal je uit website vindbaarheid?
Het rendement van investeren in 'organisch websiteverkeer' kan enorm groot zijn. Dit ligt ten zeerste aan welke strategie je hanteert, hoeveel geld je ervoor hebt neergelegd en hoe je doelgroep (target audience) bereid is om via websites te converteren. Wij stellen onszelf ontvankelijk op voor je telefoontje om bij te dragen aan de website vindbaarheid. Het is voor ons team eenvoudig om aan te duiden waar kansen liggen en wat het te verwachten rendement is. Neem voor vragen contact op!