Wat heeft User Experience met vindbaarheid te maken?
Wat we verstaan onder User Experience (UX)
De wereld van de User Experience! Super toffe creaties zijn... super tof natuurlijk. Maar niet als de gebruiker, waar die creatie voor gemaakt is het er niet helemaal mee eens is. Toch? User Experience (of UX in het kort) heeft te maken met de analyse van het 'gedrag van de gebruiker'. Het wordt 'enkel en alleen' toegepast op een bestaand digitaal medium. UX houdt zich dan ook voornamelijk op in de statistische analyse van het resultaat van handelingen van bezoekers.
Wat we verstaan onder vindbaarheid
Vindbaarheid is de wereld van de zoekmachine optimalisatie. De vraag is hier: "Hoe zorgen we ervoor dat 'de zoekmachine' ons leuk vindt." Welke aanpassingen zijn er nodig om onszelf beter te profileren en op te vallen? En natuurlijk de vraag der vragen: "Wat moet ik doen om op positie 1 te komen?"
De nuance
De nuance ligt dus tussen wie de eindgebruiker is. Strikt genomen draait het bij ruwe 'vindbaarheid' dus niet zozeer om de analyse van data van de eindgebruiker; maar juist bij de analyse van statistische waardes die de zoekmachine voor ons aantoont. Dit terwijl het wederom strikt genomen in de wereld van UX - gaat om de analyse van data van de eindgebruiker en zijn gedrag 'op de site'.
Wat is het overeenkomstje?
Voor velen slechts een verschil in definitie en voor anderen niet eens een merkbaar verschil. Tegenwoordig (anno 2019) staan de UX en vindbaarheidsmannetjes steeds vaker op elkaars voeten. Ze lopen elkaar in de weg en gebruiker elkaars statistieken steeds vaker. De lullo's geven soms zelfs conclusies of adviezen over iets wat buiten 'scope' valt. Het overeenkomstje zit hem in de wijze waarop zoekmachines deze twee werelden steeds meer als één en dezelfde beschouwen.
Wordt Vindbaarheid UX of andersom?
Vindbaarheid was een technisch verhaal waarbij de eindgebruiker toevallig bediend werd. Dit kwam mede doordat de grote goochelaar (Google) nog niet echt kon toveren. Hij moest het doen met de techniek. Je moest vroeger (het is echt gebeurd) zelfs aangeven waar je website over ging via de meta keywords tag. Snel genoeg werd dit misbruikt en vond onze Hans dat hij het Anders moest aanpakken.
Een magische goochel sprint werd getrokken
Er werd een sprint ingezet om websites beter in te schatten, want sommige websites hadden wel honderden keywords in hun meta keywords tag verstopt! Er werd op magische wijze gezocht naar 'gedrag' op de websites. Google Analytics werd steeds populairder en populairder. Nerds in de wereld van de UX werden enorm opgewonden van deze goocheltrucs.
Vindbaarheid verdwijnt, UX verschijnt
Vindbaarheid - en dan bedoelen we de technische analyse - verdween langzaam naar de achtergrond. Daarvoor in de plaats kwam Google's on-site analyse. Kunnen mensen de pagina goed gebruiken? Zitten ze lang op de pagina's? Hoeveel pagina's worden er per sessie geladen? Is de bounce-rate laag? Wordt er iets gekocht of op een andere wijze geïnteracteerd met de website? Allemaal waardevolle informatie die ook steeds prominenter in beeld zijn gekomen. Nu zelfs bouncepercentages een rol spelen in het beoordelen van de waarde of relevantie van je website ten aanzien van een ingevoerde zoekterm - kan ook jij er niet meer onderuit.
UX is nu echt dominanter
De UX nerds zijn dominanter en geef ze eens ongelijk: wat heeft iemand eraan als de techniek achter de website helemaal klopt, maar de site een mismatch is met kwalitatieve standaarden van nu? Wat als de site spuuglelijk is en de navigatiebalk af en toe verspringt? Is dat de belichaming van een website van waarde? Of hebben we liever een website die stabiel is, waar je dagelijks even een aantal leuke artikelen kunt lezen?
Op de vraag Wat heeft User Experience met vindbaarheid te maken is het antwoord dus: alles. Het heeft alles te maken met of je gevonden wordt of niet. Of je tekst goed te lezen is. Of je via alle apparaten toegankelijk bent en of je website geschikt is voor mensen met kleurenblindheid. User Experience heeft de strijd gewonnen en krijgt zo niet nu dan wel in de toekomst de overhand in het algoritme van de grote goochelaars zoals Google. Mark our words: stap af van 'alleen semantiek'. Alleen techniek. Alleen tekst en afbeeldingen. UX is de nieuwe vindbaarheid!