Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie
We gaan eens wat dieper in op de vraag wat conversie-optimalisatie nou precies is en waarom het zoveel ondernemers bezighoudt. Conversie-optimalisatie is namelijk voor de online wereld afhankelijk van wat je meet en hoe je tot bepaalde conclusies komt.

Wat is conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is het proces waarbij gedragingen van gebruikers worden bestudeerd om de kans tot het klant worden (de conversie) te doen stijgen en om gelijktijdig, elementen die afbreuk doen aan het aankoopproces, weg te nemen.

In feite kun je al spreken van conversie optimalisatie als je kijkt naar het ontwerp van een website, de uitstraling van je winkel en zelfs het assortiment en de prijs van producten. Het proces van ‘converteren’ van niet-klant naar klant verloopt bij iedere branche anders, maar voor websites zijn er legio handelingen en werkwijzen. Rootsteps analyseert hiervoor bijvoorbeeld het gedrag van de eindgebruiker: denk daarbij niet alleen aan het ontwerp.

Waarom hebben marketing-bureaus het altijd over conversies?

Omdat het rechtstreeks verband houdt met de winstgevendheid en groei van een bedrijf. Door conversie-optimalisatie kunnen ondernemers en bedrijven hun prestaties verbeteren en meer omzet genereren zonder extra verkeer naar hun website te hoeven aantrekken.

Conversie-optimalisatie omvat het identificeren van obstakels en het verbeteren van de gebruikerservaring op een website, zoals het vereenvoudigen van het afrekenproces of het verbeteren van de pagina-indeling en de lay-out. Denk ook bijvoorbeeld aan het optimaliseren van productbeschrijvingen en afbeeldingen, enzovoorts.

Door deze optimalisaties kunnen bezoekers sneller en gemakkelijker de informatie vinden die ze zoeken en worden ze aangemoedigd om actie te ondernemen, zoals het plaatsen van een bestelling, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere conversieratio en dus tot meer omzet en winst voor de ondernemer.

Daarom blijft conversie-optimalisatie een belangrijke prioriteit voor veel ondernemers en bedrijven die online actief zijn.

Over de auteur
Steven Maas

Steven is eigenaar van Rootsteps, wordt enthousiast van nieuwe technieken, houdt zich bezig met klantcontact, content-creatie, user experience design en Search Engine Marketing.