Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization (SEO)

Bijgewerkt op: 14-10-2019

Search Engine Optimization (SEO). Super duur woord, kan veel simpeler: vindbaarheid. Vindbaarheid is naast functionaliteit en gebruikservaring het doel van je website. Zonder vindbaarheid, komt er niet snel nieuwe klant aanwas. Dus: belangrijk!

Er is maar één doel: positie 1.

Contact opnemen over Search Engine Optimization (SEO)

Website vindbaarheid verbeteren

Het verbeteren van de website vindbaarheid is een slimme keuze. Want waarom heb je anders een website laten maken? Zodat niemand hem kan gebruiken? Nee dus! Het enige probleem is voor jou echter: dat het verbeteren van website vindbaarheid kan door aan heel veel verschillende knoppen te draaien. Er zijn enorm veel variabelen, die elkaar allemaal beïnvloeden. Zie het alsof je een recept hebt gekregen van iemand: maar al beschik je over alle ingrediënten, je zult ze in de juiste samenstelling moeten brengen om het te laten werken!

Website vindbaarheid is een keuze, geen luxe. Ook jij kunt vindbaar zijn, maar zowel de ingrediënten alsook de chef, bepalen hoe lekker het gerecht wordt. Zo geldt dat ook voor je vindbaarheid. Kies je ons als chef en volg je onze receptuur, dan heb je jouw kansen gemaximaliseerd en behaal jij jouw doel. Simpel.

Wat draagt bij aan betere vindbaarheid?

Wat bijdraagt aan betere vindbaarheid? Bijna alles wel. Maar natuurlijk helpt het als je leuke artikelen schrijft, die passie, dat enthousiasme, dàt kun je overbrengen. Maar er is een belangrijk punt wat gemaakt moet worden. Realiseer je wel dat jouw website vindbaarheid relatief is aan een aantal factoren. 

Factoren die bijdragen aan betere vindbaarheid van je website:

  1. Snelheid: snelheid is erg belangrijk voor SEO. Maar niet alleen omdat Google dit hoog op de prioriteitenlijst heeft staan. Vooral omdat de gebruiker er een betere ervaring door heeft. Als hij je website namelijk bezoekt en lang moet wachten, gaat ie het niet leuk vinden om te blijven. Als hij weggaat weet Google dat. En iemand die zomaar vertrekt zonder interactie... Dat geldt als een indicatie voor Google dat het toch niet is wat hij nodig had.
  2. Content: dus je snelheid is in orde? Mooi, kijk dan eens naar de content op de website. Want daar haal je uiteindelijk op lange termijn rendement uit. Het zal een jaar gaan duren voordat het organische verkeer opgebouwd is. Een proces wat met een klein beetje hulp en sturing verkort kan worden tot 3-6 maanden. Die sturing vindt onder andere plaats door ons ons werk te laten doen!
  3. Hiërarchische structuur: de vindbaarheid van je website is afhankelijk van hoe veel informatie, zoekmachine's aan elkaar kunnen koppelen. Een goede categorisering helpt de robotjes om het allemaal te begrijpen. Zie het een beetje als een encyclopedie: als je een kevertje onder de 'vissen' zet, dan begrijpt niemand het meer. Maar plaats je hem bij de insecten, dan klopt het. Dan kunnen we door met het verhaal en is alles logischer.
  4. Interacties: Interacties zijn klikken op elementen. Die interacties, zoals we ook al een beetje bij nummer 1 in deze lijst aangaven, zijn indicaties voor Google om te weten of je website geliefd is of niet. Zijn er weinig interacties, dan wordt het iets lastiger. Die interacties - bijvoorbeeld iemand drukt op een knop om een brochure te downloaden - zijn indien ze goed zijn ingesteld, waardevolle informatie voor algoritmes zoals dat van Google.
  5. Goede links: Je kunt wel heel erg je best doen om maar zoveel mogelijk mensen een link te laten plaatsen naar je website. Als ze allemaal afkomstig zijn van websites met een hoge spamscore, dan bereik je daarmee het tegenovergestelde: minder goed vindbaar op lange termijn. Goede links zijn moeilijk te vinden. Vaak zijn het hard werkende heerlijk eerlijke mensen van de krant die je informatie waarderen. Die mensen zou je eigenlijk eens een bloemetje moeten sturen.


Klik hier en test deze pagina op snelheid!

Waarom snelheid belangrijk is voor vindbaarheid

Maar even terug over snelheid... De gebruikerservaring wordt misschien wel het meest beïnvloed door pagina laadtijd. Mensen kunnen soms gewoon stoppen met het laden van je website als het te lang duurt. Ze halen het dus niet eens om je website in volle glorie te ervaren. Dat betekent dus dat je een hele gave website kan bouwen: maar als ie niet laadt, heb je er alsnog niets aan. 

Snelle websites zijn snelle money-makers

Bovendien: Als je website snel laadt, is bewezen dat mensen er meer interacties mee hebben, eerder overgaan tot aankoop, en vaker terugkomen. Wil je geld verdienen met je website, of ben je er zelfs van afhankelijk, dan kun je niet zonder een snelle website.

Lees ook: Waarom WordPress verleden tijd is

Breng ons in contact met jou!

Laat je omzet liggen doordat marketingmiddelen niet optimaal functioneren? Benieuwd naar of het beter kan? Of het jou voldoende kan helpen? Breng ons met jou in contact door even te bellen of mailen. In een gesprek wordt veelal duidelijk of wij van meerwaarde kunnen zijn voor je!