Viewed:1757
Publication date:06-02-2020
Updated:20-09-2021

What is Conversion Optimization?

Let's take a closer look at the question of what conversion optimization is exactly and why it concerns so many entrepreneurs. For the online world, conversion optimization depends on what you measure and how you arrive at certain conclusions.

Definitie van conversie optimalisatie

De definitie van conversie optimalisatie is het proces waarbij gedragingen van gebruikers in een online omgeving worden bestudeerd, om de kans tot converteren (het klant worden) te doen stijgen en gelijktijdig, elementen die afbreuk doen aan het aankoopproces, weg te nemen.

In feite kun je al spreken van conversie optimalisatie als je kijkt naar het ontwerp van een website, de uitstraling van je winkel en zelfs het assortiment en de prijs van producten. Het proces van ‘converteren’ van niet-klant naar klant verloopt bij iedere branche anders, maar voor websites zijn er legio handelingen en werkwijzen. Rootsteps analyseert hiervoor bijvoorbeeld het gedrag van de eindgebruiker: denk daarbij niet alleen aan het ontwerp:

  1. kleurcontrastratio’s
  2. lettertype en leesbaarheid
  3. kleuren van links en knoppen
  4. interactiesnelheid en laadtijd
  5. inhoud en semantische opmaak
  6. tekst en media ratio’s
Deze onderwerpen zijn van belang om mensen langer op de website te vermaken, want we weten dat hoe langer mensen aanwezig zijn hoe groter de kans is dat men bereid is om iets aan te schaffen.

Conversies voorspellen met historische data

Veel ondernemers zijn gebaat bij een correcte methodiek om prognoses te maken voor de toekomst. Conversies zijn namelijk te categoriseren aan de hand van menselijke gedragingen op een online omgeving, zoals een website. Het is (als je genoeg data hebt verzameld) mogelijk om een voorspelling te doen van te verwachten rendement op basis van historische data.

Gegevens van de afgelopen tijd kunnen de toekomst voorspellen, doordat men menselijke gedragingen kan categoriseren en vervolgens in een percentage kan uitdrukken. Hieronder een voorbeeld:

Als je weet dat; 100% van de vrouwen, in de leeftijd van 24-34, voornamelijk geïnteresseerd in technologie en wetenschappelijke artikelen, vaker paarse kleding dragen dan alle andere vrouwelijke gecombineerde categorieën - dan kun je paarse kleding gegarandeerd marketen aan deze doelgroep. Dit is een voorbeeld van goede categorisering van menselijke gedragingen welke bijdragen aan betere conversie-optimalisatie - alleen al door de methode van data-analyse aan te passen.

Pas op: historische data is 'historisch' met een reden, het is al gebeurd.

Er is een noemenswaardig nadeel ten aanzien van historische data: alles gebeurde op dat moment onder die omstandigheden. De tijdafhankelijkheid van conversie-optimalisatie op basis van historische data is enorm belangrijk om mee te nemen in het rapporteren van het effect.

🎉
This is the end
Navigate back...
You are not using a mobile device: please scale up the browser.