Bekeken:193
Publicatiedatum:12-08-2022
Bijgewerkt:01-10-2022

Websitetrend: Single-purpose subdomeinen en minisites voor één specifiek doel

Ooit zin gehad om iets heel leuks en interessants te doen voor je websitebezoekers? Welnu, hier is een websitetrend en deze groeit snel: subdomeinen voor één doel. Dit zijn in feite minisites voor één specifiek doel - gebouwd om met de bezoeker in contact te komen en om bezoekers te helpen precies de juiste omgeving voor hun gemoedstoestand te leiden. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder om er meer over te weten te komen!

Waarom Single-purpose subdomeinen?

Websites worden als het ware omgevormd tot minisites met maar één doel. Dit helpt de doelgroep (de bezoeker) te focussen en verbetert de laadtijden door technische specificiteit. Bovendien zorgt het voor eenvoudiger marketing (geconcentreerde kanalisering) en gerichter beheer van online oplossingen: Google Analytics, Search Console en dergelijken.

Bij het invoeren van een webadres (of dat nu organisch of betaald verkeer is) het moet snel geladen worden. Voordeel van de minisites: je hoeft geen alomvattende code meer te laden. Dat betekent een reductie in CSS en JS code.

Voor de leken: een webpagina bestaat voornamelijk uit HTML, CSS en JS.

De laadtijd neemt sinds het jaar 2000 af naarmate nieuwe technologieën worden geïntroduceerd. Als een website te traag laadt of meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, zal deze de interesse van veel  bezoekers verliezen en de kans van prospect of klant acquisitie via de website verkleinen. 

Een enkele site zal hoogstwaarschijnlijk niet alle vragen van klanten kunnen behandelen en oplossingen kunnen bieden. De doelgroepen hebben verschillende subdomeinen/pagina's nodig waar ze zich kunnen concentreren op een specifieke interactie.

Neem bijvoorbeeld blogs, zet een blog op een subdomein zoals blog.yoursite.com en stijlen worden alleen apart geladen voor blogdoeleinden.
Je kunt veel creatiever worden door een compleet nieuwe omgeving te creëren die speciaal voor dat doel is gebouwd. Uiteraard met inachtneming van de brandguide!


Een bijna app-achtige ervaring creëren: op ervaring gerichte sites zijn de toekomst van webdesign

Een doel van veel mini-websites is om een app-achtige ervaring te bieden. Dit betekent een focus op de gebruikerservaring en ervoor zorgen dat gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. In het verleden werden sites ontworpen met meer focus op marketing en online verkoop. Naarmate het internet echter is geëvolueerd, zijn ook de verwachtingen van de gebruikers veranderd. Tegenwoordig verwachten de meeste gebruikers dat ze snel en met weinig moeite kunnen vinden wat ze zoeken. Meestal door simpelweg in de adresbalk te typen vanwege de slimme wijzigingen in de zoekfunctionaliteit van Google.

Deze verschuiving in verwachting is een van de redenen waarom ervaringsgerichte sites steeds populairder worden. Een andere reden is dat dit soort sites meer kans hebben om bezoekers om te zetten in klanten of leads. Als u echter wilt dat uw minisite in 2022 succesvol is, moet u ervoor zorgen dat deze is ontworpen met de gebruikerservaring in gedachten - en bijna als een app voor mobiele gebruikers. Dergelijke functionaliteit kan echter gepaard gaan met hoge ontwerpkosten, want een goede ontwerper zal u kosten in rekening brengen.

Rootsteps helpt u graag verder door u enkele tientallen kant-en-klare ontwerpen aan te bieden die u vanaf nu ongeveer 5 jaar mee kunnen gaan. Onthoud: het web evolueert!


Door: Steven Maas, steven@rootsteps.nl

🎉
Dit is helemaal het einde
Navigeer terug...
You are not using a mobile device: please scale up the browser.