Publicatiedatum: 07-11-2019
Bekeken: 632

Waarom is mijn pagespeed insights score na een bepaalde tijd lager?

De pagespeed insights score meting kan nog wel eens afwijken. Ook als je geen expert bent kun je zien dat de ene meting de andere niet is. Zelfs metingen direct na elkaar wijken soms met enkele punten af. Toch heeft het zin om je Pagespeed Insights score te achterhalen. In dit artikel vertellen we je waarom.

Pagespeed insights evolueert

De score die je een paar weken terug, terugkreeg van Pagespeed is erg netjes: je gebruikers zijn gelukkiger met een goed geoptimaliseerde website, kopen sneller, vaker en meer. Waarom blijft je pagespeed insights score dan zo fluctueren of zelfs dalen?

Een hele terechte vraag. En er is een simpel antwoord: de technologische evolutie. Internet blijft in beweging, dit geldt voor alle technologische ontwikkeling: vandaag zijn er alweer nieuwere en betere technieken dan die van gisteren. En dat is maar goed ook, want de eindgebruiker van de website is erbij gebaat. Jij als ondernemer dus ook.

Wat doet Pagespeed precies?

Google's Pagespeed Insights tool meet een aantal belangrijke onderdelen waar je website aan moet voldoen om goed gebruikt te kunnen worden door iedereen die hem mogelijkerwijs kan bezoeken. Die onderdelen kunnen zo af en toe nog weleens aangepast worden. Dit valt dus onder de noemer 'tijd-afhankelijkheid'. Je meting / score hoort niet bij de website op een tijdloze grafiek, maar in plaats daarvan horen ze op de x-as thuis bij een bepaalde datum + tijdstip. Eenvoudiger gezegd: de meting die je nu doet, behoort bij de omstandigheden van nu en niet die van morgen.

Fluctuaties in pagespeed scores

De fluctuaties in Pagespeed scores ontstaan dus door bepaalde afhankelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan code van derden: Google Analytics is daar een voorbeeld van. Als je een website voorziet van de Google Analytics tag, dan moet dat kleine script een signaal sturen naar Google en een respons krijgen. Dat duurt de ene keer misschien net een milliseconde langer dan de andere.

Die afhankelijkheid van anderen noemen we third-party dependencies. Maar deze veroorzaken niet als enige de fluctuaties in pagespeed scores. Zo kunnen servers van het ene op het andere moment druk bezig zijn met een proces. De reactietijd van de server waar je website op leeft kan dus net even niet klaar zijn met zijn taken en serveert de website een fractie later dan daarvoor.

Al deze invloeden hebben fluctuaties als gevolg en kunnen zelfs doorgewinterde pagespeed insights devs verrassen!

Wat is het dan waard om Pagespeed insights in te zetten?

Het lijkt al gauw alsof die technologische vooruitgang je dan elke keer inhaalt. Maar toch is het waardevol om Pagespeed insights in te zetten. Het is namelijk een oriëntatie op het online speelveld. Scoor je hoog, dan neemt je kans op succes drastisch toe. Hoeveel het waard is dat bepaal je helemaal zelf, want niemand anders behalve jijzelf weet of je er iets aan verdient.

Welke invloed heeft 'een puntje Pagespeed hoger' op mijn posities bij Google?

Die invloed is erg afhankelijk van de concurrentiepositie van je bedrijf, maar we hebben situaties gezien waarbij de opdrachtgever met enkel snelheidsoptimalisatie, zijn pagina van positie 27 naar 3 heeft gewijzigd. Enkele tweaks op content zijn dan voldoende om in ieder geval te concurreren.

"Wat is de snelste website die jullie ooit gemaakt hebben?"

Nog niet zo lang geleden hadden we een Mobile: 99/100 / Desktop: 100/100 score behaald. Maar een blanko pagina is het snelst geladen. Als je dus alleen kijkt naar die Pagespeed Insights score dan zegt dat niet genoeg. De context van het verhaal is namelijk erg belangrijk: de website in kwestie had enorm veel pagina's, verschillende templates/styling, afbeeldingen, video's, kortom: veel verschillende componenten die geladen werden. In dat scenario is een dergelijke score een bijzondere prestatie waar we erg trots op zijn.

(Diezelfde website scoort op dit moment Mobile: 78/100 Desktop: 84/100 door je raadt het al: de technologische evolutie)

Wat je kunt doen om een hoge Pagespeed score te behouden

Blijven monitoren, onderhouden en zorgen voor je website. Het is niet mogelijk om een website te bouwen met het eeuwige leven. De levensduur van een website is maximaal 2 jaar als je er niet voor zorgt. Dit betekent overigens niet dat je veel geld kwijt bent: je moet alleen de juiste mensen benaderen. Je weet nu waar je terecht kunt voor vragen. Bel ons via 085 - 201 1467 of ga naar de contactpagina.

🎉
Dit is helemaal 't einde
Navigeer terug...