Bekeken:3129
Publicatiedatum:15-01-2020
Bijgewerkt:20-09-2021

Een website laten maken: dit is waar je op moet letten

Waarop moet je letten met het laten maken van een website? Zoals met veel dingen in het leven zijn keuzes die je maakt gebaseerd op waar jij je goed bij voelt. Je gevoel leidt in dat geval een groot gedeelte, maar is dat wel zo handig als het gaat om het laten maken van een website? In deze blogpost behandelen waar je op moet letten bij het laten maken van een website.

Snel online beloftes

Een belofte om snel online te zijn met je website is leuk, maar is het ook goed? Ben je ook net zo snel tevreden of ben je toch eigenlijk wel kritisch? Wat Rootsteps betreft hoor je kritisch te zijn (en hoor je dat altijd te blijven) als het gaat om jouw bedrijf. Dat strookt dus niet echt met de gedachte dat je binnen enkele dagen een website hebt laten maken. Snel online beloftes van bedrijven moet je dus ook serieus nemen: want dit zijn vaak duurkoop websites waar jij uiteindelijk nog veel aan zult willen sleutelen, terwijl het Content Management Systeem daar niet op ingericht hoeft te zijn.

Tip: wees altijd alert als een bedrijf zegt dat je snel online kunt zijn: stel de vraag of aanpassingen na de live-gang mogelijk zijn en of daar extra betalingen aan vooraf moeten gaan - of dat je hier een contract voor krijgt.

Webdesign: de laatste horde die je moet nemen

Hoe aantrekkelijk het ook lijkt: een webdesign is echt één van de laatste hordes. We zien in de praktijk vaak dat bij een offerte aanvraag gelijk al 3 verschillende designs meegestuurd worden. Helemaal leuk, je wordt enthousiast en er begint al gelijk iets te borrelen in je creatieve knobbel. Maar in feite is dat allemaal afleiding, want daarmee word je op een subtiele manier beperkt in het proces wat eigenlijk prioriteit hoort te hebben: bepaal je doelgroep.

De doelgroep van de website definiëren

De doelgroep, of met en luxe woord: target audience, is de hoofdbron van inkomsten die je via de website wilt bereiken. In grote lijnen definiëren wij een doelgroep door gebruik te maken van een model van demografische gegevens in combinatie met doelgroep interesses ook weleens affiniteiten genoemd. Als je een website laat maken, voor wie doe je dat dan eigenlijk? Stel jezelf deze vraag en schrijf wat steekwoorden op.

Website laten maken: let op de doelgroep.

Waar bevindt de doelgroep zich als ze de website bekijken?

Dus je weet dat de doelgroep een leeftijd en een geslacht heeft. De volgende vraag die je jezelf kunt stellen is waar bevindt de doelgroep zich zodra ze een product bestellen? Is dat in de trein, op het werk, op het toilet? Dit doet ertoe, want dan speelt omgevingslicht, kleurdynamiek en bijvoorbeeld leesbaarheid van de website een grote rol. Rekening houdend met deze variabelen is het mogelijk om zoveel mogelijk raakvlak te creëren met de doelgroep.

Wat is het doel van de website?

Naast het hebben van een doelgroep is het hebben van een doel ook wel zo fijn. Is je doel namelijk om een product direct te verkopen of juist om bijvoorbeeld aandacht te vragen voor een onderwerp; dan is de indeling van je website als het goed is compleet anders. Ook heeft het doel van de website invloed op de volgorde waarin je bepaalde items weergeeft. Mensen zitten op iedere pixel van je website in een andere 'flow'. Die flow is bepalend voor het resultaat, wat ook weer merkbaar is op je bankrekening!

Website laten maken? Wat wordt de website hierarchie?

Wat wordt de website hiërarchie?

De website hiërarchie (of gemakkelijker gezegd: structuur) wordt bepalend voor de vindbaarheid van de website (SEO). Als je een goede website ontwikkelaar hebt, bepaalt diegene de website hiërarchie op basis van je doelgroep en jouw doelstelling. De hiërarchie zie je op veel websites terug in de vorm van een navigatiebalk, maar hij kan ook in een sitemap weergegeven worden. De sitemap laat aan iedereen (mens en robot) een plattegrond zien van alle pagina's die de website bevat.

Hoe beter je een idee kunt vormen van hoe de website straks in elkaar zit, hoe beter je een website kunt laten maken. Het design van een website kan grote sprongen maken als je goed nadenkt over de structuur. Met onze designs houden we altijd rekening met de doelgroep, doelstelling en de hiërachie.

In een notendop

  1. Wees alert op snel online beloftes. Check of je later aanpassingen kunt/mag doen en of dit tegen betaling plaatsvindt of dat er een onderhoudscontract geldt.
  2. Bepaal de doelgroep, demografische gegevens (geslacht, leeftijd, woonomgeving, cultuur, taal) en affiniteiten/interesses (hobbies, gewoontes, bezigheden)
  3. Bepaal een doel van de website: producten verkopen, diensten aanbieden, contactgegevens verzamelen, nieuwsbrief inschrijvingen et cetera.
  4. Maak een layout van de pagina's zoals jij het voor je ziet: homepage, diensten, about, contact et cetera. 
🎉
Dit is helemaal het einde
Navigeer terug...
You are not using a mobile device: please scale up the browser.